Filem Animasi Raya And The Last Dragon

Raya and the Last Dragon ialah sebuah animasi yang diterbitan Walt Disney Animation Studios. Filem ke-59 yang diterbitkan oleh studio, diarahkan oleh Paul Briggs dan Dean Wellins, yang diarahkan bersama oleh John Ripa,[1] diterbitkan oleh Osnat Shurer, yang ditulis oleh Adele Lim, dan dibintangi oleh suara Cassie Steele dan Awkwafina.

Satu perkara yang menarik perhatian adalah salah seorang penulis filem animasi ini adalah anak Malaysia iaitu Adele Lim dan sebelum ini namanya cukup dikenali menerusi filem Crazy Rich Asians.

Raya bermaksud perayaan atau keraian dan itu yang cuba dipaparkan dalam filem animasi ini iaitu meraikan perbezaan dan penyatuan.

Dari segi jalan cerita, secara ringkasnya, Raya and the Last Dragon berkisar mengenai negara Kumandra yang sebelum ini bersatu, kini berpecah belah.

Bermula dengan mengisahkan kehidupan lampau manusia dan naga tinggal berdampingan di tanah Kumandra. Namun, ketika kekuatan jahat mengancam tanah, naga mesti berjuang untuk mengorbankan diri untuk menyelamatkan umat manusia.

500 tahun kemudian, kekuatan jahat kembali mengganggu ketenteraman Kumandra dan nasib mereka bergantung pada Raya (Kelly Marie Tan).

Bersama dengan teman setianya, Tuk Tuk, dan beberapa teman yang ditemuinya selama perjalanan, mereka bertempur dengan naga terakhir, Sisu (Awkwafina) untuk menyatukan kembali tanah Kumandra.

Perjalanan itu penuh dengan kegembiraan, seperti ketika Raya menjumpai seorang bayi menangis di jalan raya. Tanpa diduga, bayi itu kelihatan kuat dan segera menendang wajah Raya sehingga wanita itu jatuh.

Setelah menyedari kebolehan bayi yang luar biasa, Raya menyedari bahawa anak kecil itu dapat diusahakan untuk mengatasi perang di kampung halamannya.

Raya kemudian memberitahu saya bahawa ketegangan di kampung halamannya sudah lama dirasakan. Ayah Raya kemudian memberitahunya bahawa penduduk tempatan sebenarnya dapat bersatu semula, tetapi seseorang harus berani mengambil langkah pertama.

Dia kemudian dilihat memasuki sebuah gua, dengan harapan dapat menemui naga terakhir. Dia akhirnya menemui seekor naga bernama Sisu. Setelah mendengar cerita Raya, Sisu meragui kekuatannya sendiri.

Raya dan Naga Terakhir menampilkan pelbagai elemen unik yang diilhami oleh keindahan alam dan kekayaan budaya Asia Tenggara.

One thought on “Filem Animasi Raya And The Last Dragon

Leave a Reply

Your email address will not be published.